121. Conduceți pe un drum cu pante lungi. Ce sistem al autovehiculului utilizaţi pentru evitarea suprasolicitării frânei de serviciu?
Enumeraţi 3 avantaje ale utilizării acestui sistem.
RASPUNS:
Sistemul de franare de incetinire:
- reduce uzura franei de serviciu;
- mare te durata de utilizare a componentelor franei de serviciu;
- evita supraincalzirea componentelor de frictiune ale franei de serviciu;
- evita supralncalzirea pneurilor, etc.
122. Managerul de transport v-a recomandat să conduceţi astfel încât să prelungiţi durata de exploatare a sistemelor şi echipamentelor ansamblului de vehicule.
În acest context, indicaţi două modalităţi prin care puteţi mări durata de funcţionare a componentelor frânei de serviciu.
RASPUNS:
- Utilizarea retarderului;
- utilizarea franei de motor;
- utilizarea rationala a inertiei vehiculului:
- anticiparea traficului si conducerea cat mai constanta fara franari bruste.
123. Vă aflați pe o autostradă care are pante lungi la parcurgerea cărora se recomandă utilizarea retarderului.
În ce condiţii meteorologice şi de stare a drumului trebuie să dovediţi prudenţă la utilizarea retarderului?
Justificaţi răspunsul.
RASPUNS:
In conditiile in care carosabilul este acoperit cu polei sau gheata, in conditiile in care carosabilul este acoperit cu zapada, noroi sau mazga.
Justificare:
scade aderenta pneu-parte carosabila.
124. Ce echipament al autovehiculului utilizaţi pentru evitarea suprasolicitării frânei de serviciu?
De ce depinde mărimea forţei de frânare dacă acest sistem este de tip hidraulic.
RASPUNS:
Retardere -dispozitive de incetinire.
Marimea fortei de franare ce depinde de retardere de tip hidraulic depinde de cantitatea de lichid hidraulic care se recomanda a fi injectat in carcasa acestuia prin selectarea treptei de franare.
125. Circulați pe un drum care impune utilizarea frecventă a retarderului.
Autotractorul dumneavoastră este echipat cu retarder hidraulic compact montat pe cutia de viteze.
Din ce cauză se poate înregistra o scădere a efectului de frânare la utilizarea continuă şi îndelungată, comparativ cu valorile maxime ale efectului de frânare indicate de constructor?
RASPUNS:
Din cauza cresterii temperaturii uleiului si a lichidelor de racire.
126. Autovehiculul este echipat cu sistem de frânare de încetinire.
Asupra cărui element al transmisiei acţionează în mod direct retarderul activat – realizând prin frânarea acestui element încetinirea autovehiculului?
RASPUNS:
Asupra arborelui de iesire din cutia de viteze.
127. Autovehiculul este echipat cu sistem de frânare de încetinire.
Asupra căror roţi ale autovehiculului acţionează în mod indirect sistemele de frânare de încetinire?
RASPUNS:
Rotilor motoare.
128. Printre sistemele de siguranță activă ale autovehiculului pe care îl conduceți se numără și sistemul de control al tracțiunii (ASR). Indicați rolul acestui sistem.
RASPUNS:
Impiedicarea ruperii aderentei pneului cu solul la accelerare.
129. Autovehiculul pe care îl conduceți este echipat cu sistem de reglaj adaptiv al vitezei (adaptive cruise control – ACC) care mai este denumit și autopilot adaptiv.
Indicați 2 avantaje ale acestui sistem.
RASPUNS:
Ajuta conducatorul auto Ia mersul in coloana, mentine automat distanta corecta fata de vehiculul aflat in fata in functie de viteza cu care se circula, evita coliziunile din spate.
130. Autovehiculul este echipat cu tempomat şi pe autostradă decideţi să beneficiaţi de avantajele utilizării sale.
Cunoaşteţi faptul că utilizarea tempomatului combinată cu anumite comenzi acţionate de conducătorului auto pot provoca şocuri în transmisie.
În ce situaţii trebuie să vă aşteptaţi că pot apare şocuri în transmisie când utilizaţi tempomatul?
Enumeraţi 3 asemenea situaţii.
RASPUNS:
- la actionarea pedalei de acceleratie;
- la actionarea pedalei de frana;
- la dezactivarea tempomatului.